laguna w porcie jesienZa kilka dni pierwsze rejsy Laguny i Zefira w tym sezonie. Zefir jest już w Krośnie Odrzańskim, Laguna czeka w nowosolskim porcie. Zanim jednak statki wypłyną na szerokie Odrzańskie wody w regularne rejsy, zapraszamy w ten weekend od 14.00 na pokład obu statków w Nowej Soli i Krośnie Odrzańskim. Będzie można usiąść na pokładzie słonecznym, lub zejść na dół i napić się kawy. Zapraszamy!

Stowarzyszenie Odra dla Turystów ma też ważną wiadomość do wszystkich lokalnych wytwórców smakołyków (i nie tylko):

Szukamy kontaktu z regionalnymi wytwórcami. Piwa, wina, sery, strusie jaja, figurki drewniane - po prostu wszystko, co Wasze regionalne ręce są w stanie wykonać. Mamy już swoje typy, ale takich kontaktów nigdy za wiele... piszcie i dzwońcie - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i 792 700 015

RAFŻagań-Poznań-to trasa marszu - upamiętniającego słynną Wielką Ucieczkę oraz 50 oficerów, uczestników ucieczki rozstrzelanych przez Gestapo. Zamordowani lotnicy (w tym 6 Polaków) spoczywają w Poznaniu na Cytadeli. Stąd też symboliczna trasa marszu Żagań-Poznań oraz symboliczna liczba uczestników - 50. Nowa Sól jest jednym z miejsc, w których uczestnicy marszu nocowali, dlatego też rankiem 26 marca wyruszyli w dalszą drogę z dziedzińca Gimnazjum nr 2. W ich pożegnaniu uczestniczył także prezydent Wadim Tyszkiewicz.

Pomysł na takie marsze zrodził się 9 lat temu. Inicjatorem i bezpośrednim uczestnikiem przedsięwzięcia są Królewskie Siły Powietrzne (Royal Air Force) przy współpracy naszego muzeum.
Wszystkie dotychczasowe marsze upamiętniały ewakuację obozu Stalag Luft 3, która miała miejsce 27 stycznia 1945 roku. Jeńcy musieli pokonać dystans ponad 70 kilometrów z Żagania do niemieckiego Spremberg. Od 9 lat, co rok w styczniu grupa kadetów RAF pokonuje pieszo tę trasę nocując w tych samych miejscach co ewakuowani przed laty jeńcy.
Maszerująca grupa to 50 czynnych oficerów i podoficerów RAF. Marsz zakończy ceremonia wojskowa na cmentarzu brytyjskim (Cytadela). Marsz rozpoczął się w Żaganiu 25 marca, a zakończy w Poznaniu 28 marca.
Maszerującym towarzyszy dwóch weteranów, jeńców obozu: Andy Wiseman oraz Air Commodore (generał) Charles Clarke, prezes stowarzyszenia były jeńców wojennych RAF.

TkonstPierwsze trzy gminy z siedmiu, Nowa Sól miasto, Kożuchów, Kolsko, złożyły  25 marca wnioski do Trybunału Konstytucyjnego

Prawna koncepcja samorządu terytorialnego zakłada obowiązek wydzielenia spośród spraw publicznych zadań powierzonych do samodzielnej realizacji wspólnotom lokalnym. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego (dalej: jst) zgodnie z Konstytucją RP musi być zagwarantowana nie tylko w aspekcie prawo – instytucjonalnym, lecz także poprzez zapewnienie samorządom adekwatnych środków finansowych na realizację ich zadań własnych.

Określenie zasad podziału zasobów publicznych pomiędzy administrację rządową i samorządową leży w gestii ustawodawcy. To na nim spoczywa odpowiedzialność za właściwe wyważenie potrzeb ogólnonarodowych i potrzeb społeczności lokalnych. Istotną dyrektywę stanowi w tym zakresie zasada adekwatności wyrażona w art. 167 ust. 1 Konstytucji, zgodnie z którą jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. Przepis ten ma charakter gwarancyjny, co oznacza, że jego celem jest zapewnienie możliwości wykonania ustalonych przez ustawodawcę zadań przez lokalną wspólnotę samorządową. Treść przepisu art. 167 ust. 1 Konstytucji RP trzeba rozpatrywać łącznie z ust. 4 tego artykułu, stanowiącym, iż zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.

Obecnie nie funkcjonuje żaden mechanizm, który pozwalałby na zachowanie odpowiednich proporcji między kosztami realizacji coraz to nowych zadań własnych nakładanych na samorządy przez ustawodawcę, a przychodami jednostek samorządu terytorialnego. Ustawodawca zrezygnował z obowiązującej uprzednio zasady rekompensaty polegającej na wyrównaniu samorządom uszczerbku finansowego, który był skutkiem działalności legislacyjnej. Naruszenie zasady adekwatności wywodzonej z art. 167 Konstytucji RP może polegać na nałożeniu przez ustawodawcę na j.s.t. nowych zadań bez jednoczesnego zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na ich realizację lub na uszczupleniu źródeł dochodów własnych j.s.t. bez zmiany zakresu wykonywanych zadań.

Dostępne publicznie dane finansowe wskazują, że dodatkowe koszty generowane przez obowiązki nałożone na j.s.t. ustawami przyjętymi w latach 2004-2013 (a więc od początku obowiązywania ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach j.s.t. ) przekraczają 10 mld zł. W zdecydowanej większości są to koszty zadań o charakterze obligatoryjnym ustawowo przekazywanych i wykonywanych przez j.s.t. jako zadania własne. Obowiązkowi pokrywania kosztów realizacji tych zadań musi – z natury rzeczy – towarzyszyć ograniczenie wydatków na zadania nieobligatoryjne, zwłaszcza zaś na zadania wykreowane samodzielnie w granicach prawa przez społeczność lokalną tworzącą daną j.s.t. Powoduje to zepchnięcie ich na margines jako swego rodzaju „dodatkowego luksusu" i ograniczenie tym samym samodzielności w zakresie prowadzenia przez samorządy lokalnej polityki wydatkowej nakierowanej na zaspokajanie potrzeb lokalnej wspólnoty samorządowej.

Negatywne skutki prowadzonych przez ustawodawcę działań znajdują odzwierciedlenie w danych finansowych zebranych w toku opracowywania wniosków do TK. Brak adekwatnego finansowania realizacji zadań własnych samorządów prowadził do utrzymywania się w ostatnich latach znacznych deficytów sektora samorządowego sięgających 10-15 mld zł rocznie (w latach 2009-2011). Deficyty te wynikają nie tylko z poziomu inwestycji, często niezbędnych do wykonania zobowiązań zaciągniętych w traktacie akcesyjnym (ochrona środowiska, transport), ale także z zachwiania równowagi między dynamiką wydatków bieżących a dochodów bieżących j.s.t.. Wskazuje na to wskaźnik nadwyżki finansowej będący adekwatnym miernikiem stanu finansów samorządów. O ile w latach 2004-2008 relacja nadwyżki operacyjnej do dochodów j.s.t. wynosiła od 10 do przeszło 14%, to w kolejnych latach spadała odpowiednio do 7,6%, 5,6%, 6,4%, 6,6%. Ta systemowa nierównowaga w zdecentralizowanej części finansów publicznych pogłębia się nawet w porównaniu z rokiem 2009, stanowiącym kulminacyjny okres światowego kryzysu finansowego i gospodarczego, co grozi zahamowaniem rozwoju lokalnego i istotnie ogranicza finansową zdolność j.s.t. do realizacji bieżących zadań własnych. Odwrócenie tego procesu staje się więc sprawą priorytetową dla ochrony samorządności terytorialnej.

Samorządowcy z różnych regionów Polski od lat sygnalizują coraz większe obciążenie finansowe lokalnych budżetów. W 2012 roku członkowie Zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego podjęli decyzję o zwróceniu się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją zasad finansowania jednostek samorządu terytorialnego oraz wybranych ustaw uszczuplających dochody własne ich gmin lub nakładających nowe obowiązki bez zapewnienia adekwatnego finansowania. Od tego czasu prowadzone były – we współpracy z Zespołem Doradztwa Regulacyjnego Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp.k., na którego czele stał śp. Profesor Michał Kulesza, jeden z twórców reformy samorządu terytorialnego – prace analityczne nad oceną realnych skutków oddziaływania ustawodawstwa na kondycję finansową j.s.t. oraz kwalifikacją konstytucyjną tych działań ustawodawcy wobec samorządu terytorialnego. Konsekwencją tych badań i ich wyników jest przedstawienie Trybunałowi Konstytucyjnemu szeregu wniosków o kontrolę konstytucyjności prawa, pochodzących zarówno od gmin miejskich, jak i wiejskich oraz powiatu nowosolskiego.

Przedmiotem każdego z wniosków jest przede wszystkim ocena zgodności przepisów art. 7 ust. 1 ustawy o dochodach j.s.t. z Konstytucją RP oraz Europejską Kartą Samorządu Terytorialnego, w zakresie w jakim przepisy te nie przewidują mechanizmów kompensujących utracone dochody i koszty dodatkowych zadań jednostek samorządu terytorialnego. Zakres zaskarżenia każdego z wniosków uzupełniono również o przepisy innych ustaw, których niekonstytucyjność zdaniem samorządów wynika z nałożeniem dodatkowych obowiązków bez zapewnienia ich finansowania lub z uszczuplenia dochodów j.s.t. któremu nie towarzyszyło zmniejszenie zadań j.s.t. Należy wskazać, iż zaskarżone we wnioskach do TK ustawy stanowią jedynie egzemplifikację licznych ustaw, które wywoływały wskazany wyżej skutek. We wnioskach znalazły się również szczegółowe wyliczenia pokazujące konkretny uszczerbek finansowy, jakie poniosła jednostka samorządu terytorialnego będąca wnioskodawcą z tytułu wejścia w życie konkretnej ustawy. Jednostkowe skutki finansowe przyjęcia poszczególnych ustaw mogą wydawać się nieznaczne, jednakże ich łączny skutek finansowy istotnie osłabia kondycję samorządu terytorialnego.

 

www.lubuskiegminy.pl

zefir i lagunaKilka tygodni temu ogłosiliśmy konkurs na plakat promujący rejsy statkami turystycznymi Zefir i Laguna. Jury miało bardzo trudny wybór, ponieważ autorzy proponowali różną i jednocześnie bardzo ciekawą stylistykę. Po długiej dyskusji, wybrano pracę Olgi Korban. Plakat ujął nas pomysłem, zabawną grą słów oraz prostą formą. Wyróżnienia otrzymali: Adrian Michalak oraz Paulina Majewska. Zwyciężczyni otrzyma 1000 złotych, osoby wyróżnione - upominki. Gratulujemy!

{rsmediagallery tags="plakatstatkowy"}

 

interior 21 marca 2014Prezydent Wadim Tyszkiewicz spotkał się w Interiorze z dyrektorami nowosolskich gimnazjów i szkół średnich, którzy za kilka tygodni chcą zorganizować wspólne spotkanie młodzieży i ich rodziców. Wybory przed jakimi stoją młodzi ludzie powinny być racjonalne, dlatego tak ważnym jest obecność rodziców w podejmowaniu decyzji gimnazjalistów. To może uchronić tych młodych ludzi przed złymi i nieprzemyślanymi wyborami – mówił podczas spotkanie prezydent Tyszkiewicz. Spotkanie ma obyć się w Interiorze nieprzypadkowo. Pokażemy młodym ludziom nowoczesne technologie i innowacyjne firmy, ale przede wszystkim, że po skończeniu szkoły to właśnie tutaj, w Nowej Soli, można znaleźć pracę i rozwijać się zawodowo – tłumaczył prezydent. Termin spotkania został wyznaczony na 29 kwietnia.

Zobacz także

Darmowe przejazdy autobusami 22 września

We wtorek 22 września Nowa Sól dołącza do Europejskiego Dnia bez Samochodu. Przejazdy Subbusem na wszystkich liniach będą darmowe.

Więcej…

17 września - Nowa Sól pamięta!

17 września obchodzimy dwie ważne dla naszego kraju daty. Tego dnia w roku 1939 doszło do napaści Rosji Sowieckiej na Polskę.

Więcej…

Rozpoczął się remont elewacji dworca PKP w Nowej Soli

Ostatnim elementem remontu dworca, który jest siedzibą Centrum Obsługi Pasażerów oraz Straży Miejskiej, jest remont elewacji budynku. 

Więcej…