Lantmannen Unibake – skandynawski producent pieczywa, obecny w Polsce od początku lat ‘90, uruchomił w Nowej Soli nowy zakład produkcyjny, w którym zatrudnienie znajdzie 110 osób.
To największy i najbardziej nowoczesny zakład firmy w Polsce, a także drugi co do wielkości w Europie. Dotychczasowa wartość inwestycji to 37 mln EUR, docelowo – do roku 2019 – firma zainwestuje w Nowej Soli w sumie 75 mln EUR.
Lantmannen Unibake – skandynawski producent pieczywa świeżego i mrożonego, właściciel takich marek jak m.in. Schulstad i Schulstad Bakery Solutions, uruchomił na terenie Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Nowej Soli nowoczesny zakład produkcyjny. W styczniu do użytku oddana została pierwsza linia (w sumie do końca roku 2019 planowane są trzy), która wytwarzać będzie pieczywo typu fast food – bułki do hamburgerów i hot dogów.
– Bardzo się cieszymy, że po dwóch latach od rozpoczęcia budowy uruchamiamy w Nowej Soli nasz największy i najbardziej nowoczesny zakład w Polsce, a także drugi co do wielkości w Europie. Dzięki tej inwestycji znacząco zwiększają się nasze możliwości – zarówno jeśli chodzi o asortyment, wielkość produkcji jak i eksport. Nowa piekarnia to także nowe miejsca pracy w regionie, powiedział Jacek Górecki, Dyrektor Zarządzający Lantmannen Unibake na Region Polski i Węgier.
Dotychczasowa wartość inwestycji w Nowej Soli to 37 mln EUR. Jej całkowita wartość do końca roku 2019 wyniesie 75 mln EUR. Wydatki te obejmują wybudowanie hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą (m.in. chłodnie, pomieszczenia magazynowe, budynki i pomieszczenia biurowe i techniczne), a także zakup i instalację maszyn i niezbędnych urządzeń.
Nowy zakład – to nowe miejsca pracy. Docelowo w Nowej Soli zatrudnienie znajdzie 110 pracowników. Oznacza to wzrost zatrudnienia Lantmannen Unibake w Polsce o prawie 25% (obecnie firma zatrudnia w naszym kraju ponad 450 osób).
Zakład w Nowej Soli korzystać będzie z najwyższej jakości surowców, głównie od polskich, lokalnych dostawców (m.in. młyny, cukrownie, producenci drożdży, opakowań, dostawcy energii i gazu), co przełożyć się może na powstanie nowych, pośrednich miejsc pracy u polskich kooperantów firmy w tym regionie.
W nowym zakładzie realizowane jest skandynawskie podejście do zrównoważonego rozwoju, mające na uwadze dbanie o środowisko naturalne. W piekarni Nowej Soli wykorzystywana jest ‘zielona’ energia - pochodząca ze źródeł odnawialnych. Instalacja chłodnicza i piece zostały zoptymalizowane energetycznie, np. ich ciepło jest odzyskiwane i wykorzystywane w innych częściach zakładu. W zakładzie zastosowane zostało oświetlenie typu LED, a na parkingu zainstalowano stacje ładowania samochodów elektrycznych. Realizacja inwestycji, zarówno na etapie przygotowawczym, jak i operacyjnym, była prowadzona w sposób możliwie najlepiej chroniący środowisko naturalne, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków bezpieczeństwa i najnowszych technologii.
Uruchomiona w styczniu linia może wytwarzać 450 milionów bułek (24 tys. ton) rocznie. To znaczące, przeszło 50-procentowe zwiększenie dotychczasowych możliwości produkcyjnych firmy w Polsce. Nowa piekarnia to także znaczący wzrost eksportu – zakład w Nowej Soli pozwoli na 5-krotne zwiększenie eksportu pieczywa produkowanego w naszym kraju przez Lantmannen Unibake. Do końca roku 2019 w piekarni w Nowej Soli będą trzy linie produkcyjne, wytwarzające 60 tys. ton pieczywa rocznie. Oprócz pieczywa typu fast food, będzie to również różnego typu pieczywo do odpieku w sklepach.
Lantmannen Unibake w Polsce
Lantmannen Unibake jest obecny w Polsce od ponad 25 lat od początku lat dziewięćdziesiątych. Oprócz nowo otwartej piekarni w Nowej Soli produkcja odbywa się w dwóch zakładach (w Poznaniu i w Nieporęcie koło Warszawy), gdzie działa łącznie 7 linii produkcyjnych, na których wypiekane są m.in. produkty takich marek jak: Schulstad i Schulstad Bakery Solutions. Spółka oferuje szeroki wybór różnorodnych wyrobów piekarskich, takich jak pieczywo przeznaczone do odpieku w sklepach (bagietki, bułki, ciabaty), pieczywo pakowane (tosty, chleby żytnie i mieszane) oraz szeroką gamę produktów przeznaczonych dla gastronomii (bułki do hamburgerów, hot dogów, zapiekanek, kebabów czy panini)
Produkty Lantmannen Unibake Poland dostępne są we wszystkich największych sieciach handlowych, w mniejszych sklepach osiedlowych, a także na stacjach benzynowych i w restauracjach szybkiej obsługi. W roku 2017 spółka sprzedała ponad 30 tys. ton świeżego i mrożonego pieczywa o łącznej wartości ponad 200 mln zł. Oprócz podmiotów krajowych odbiorcami jej produktów są także podmioty działające na rynkach zagranicznych, w takich krajach jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Białoruś, Ukraina czy kraje skandynawskie. Spółka korzysta z szerokiej gamy dostawców, a niemal wszystkie surowce kupowane są na rynku polskim. Lantmannen Unibake zatrudnia obecnie w Polsce ponad 450 osób.