Projekt miał na celu wsparcie finansowe właścicieli nieruchomości, na których terenie zlokalizowane są budynki zabudowane materiałami zawierającymi azbest, zgodnie z założeniami „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Nowa Sól - Miasto na lata 2015-2032.”
Celem zadania było usunięcie jak największej ilości szkodliwych wyrobów zawierających azbest. Obecnie azbest zaliczany jest do dziesięciu najgroźniejszychzanieczyszczeń na Ziemi. Gdy człowiek oddycha powietrzem zanieczyszczonym jego włóknami, docierają one do płuc, skąd już nie da się ich usunąć. Ich szkodliwe działanie może się ujawnić nawet po wielu latach, np. nowotwory mogą rozwijać się 20–30, a nawet 50 lat od momentu narażenia organizmu na wdychanie włókien azbestu. Im więcej jest włókien azbestu w powietrzu, którym się oddycha, tym większe ryzyko zachorowania na choroby, które może on wywołać – z ich powodu każdego roku na świecie umiera ok. 100 tysięcy osób.
W wyniku realizacji zadania przekazano w 2017 r. do unieszkodliwienia 21,18 ton odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Łącznie w ciągu trzech lat usunięto ok. 150 ton azbestu.
Łączny koszt zadania wyniósł 10.287,00 zł. Po przekazaniu i zaakceptowaniu dokumentacji niezbędnej do rozliczenia projektu Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze dokona refundacji 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych zadania.
W przyszłym 2018 roku planujemy kolejną edycję Programu. Nabór wnioskówo dofinansowanie trwać będzie do końca listopada 2017 r., zapraszamy więcdo korzystania z tej formy wsparcia.
Przypominamy, że realizacja Programu nie obejmuje kosztów związanychz zastąpieniem usuniętych wyrobów zawierających azbest wyrobami bezazbestowymi. Nie obejmuje również refinansowania wydatków związanych z usuwaniem azbestu poniesionych wcześniej przez użytkowników wyrobów zawierających azbest.