Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Nowej Soli złożył w październiku wniosek o zatwierdzenie nowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 1 stycznia 2016r. do 31 grudnia 2016r. Przypomnijmy, że na mocy porozumienia międzygminnego z 29 stycznia 2007r. w sprawie powierzenia Gminie Nowa Sól – Miasto przez Gminę Otyń i Gminę Nowa Sól zadań publicznych oraz pozwolenia na prowadzenie działalności, Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z O.O. w Nowej Soli realizuje zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nowa Sól-Miasto, na terenie Gminy Nowa Sól w miejscowościach: Ciepielów, Nowe Żabno – w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz miejscowościach: Rudno, Kiełcz, Wrociszów, Lubieszów, Ciepielów, Nowe Żabno – w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków, na terenie Gminy Otyń w miejscowościach: Otyń, Modrzyca – w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków.
Planowana podwyżka cen za wodę i ścieki jest symboliczna. Za metr sześcienny pobranej wody klienci zapłacą w przyszłym roku 3,82 zł, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem bieżącym o 1,87%, czyli o 0,07 zł. Natomiast metr sześcienny odprowadzonych ścieków będzie kosztował 8,43 zł, to jest o 1,93% czyli 0,16 zł więcej niż w roku 2015. Łącznie opłata za wodę i ścieki wyniesie 12,25 zł/m3, czyli wzrośnie o 0,23 zł. Ze względu na alokację kosztów zmniejszą się opłaty abonamentowe zarówno za wodomierz główny średnio o 0,9% jak i wodomierze dodatkowe o blisko 80%.
Przeciętne trzyosobowe gospodarstwo domowe zapłaci w ciągu roku o 23,10 zł więcej za usługi świadczone przez MZGK, co w przeliczeniu na miesiąc daje wzrost opłat o 1,93 zł brutto. Spółka przyjmuje do przeliczeń skutków wzrostu stawek cen i opłat za wodę i ścieki dane dotyczące wielkości przeciętnego gospodarstwa domowego uzyskane w Informatorium GUS, zgodnie z którym kształtuje się ono na poziomie 2,67 (po zaokrągleniu 3) osoby w gospodarstwie domowym.
Na wzrost cen ma wpływ głównie podatek od nieruchomości oraz amortyzacja od środków trwałych wytworzonych lub zmodernizowanych w ramach realizowanych projektów z dofinansowaniem Funduszu Spójności. Dodać należy, że 2016 rok jest ostatnim, w którym największy wpływ wywierają właśnie te wartości.
Przedstawiona kalkulacja cen pozwoli na zachowanie ciągłości i niezawodność zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. MZGK prowadzi świadomą politykę kosztową, uwzględniającą szeroko rozumiany aspekt społeczny. Wszystkie koszty są planowane starannie i szeroko analizowane, w celu ochrony interesów odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen, a kierownicy poszczególnych działów muszą rozliczać się na bieżąco z realizacji założonych budżetów.
Wniosek taryfowy złożony przez MZGK został zweryfikowany przez Prezydenta pod kątem zasadności przedstawionych kosztów działalności na 2016 rok. Analiza potwierdziła celowość wydatkówi zgodność z przepisami prawa, a wniosek przekazano pod głosowanie Rady Miejskiej.