"Rola rzeki Odry w rozwoju turystyki i gospodarki wodnej Polski i Niemiec na przykładzie projektu Odra 2014" była temat konferencji, która 14 marca odbyła się w Nowej Soli. Wzięli w niej udział szefowie nadodrzańskich gmin które uczestniczą w projekcie, a także goście z Wrocławia i Szczecina. Głównym tematem konferencji, był wspomniany projekt „Odra....", którego liderem jest Nowa Sól, a który kilka miesięcy temu zdobył miano najlepszego transgranicznego projektu.
Przedsięwzięcie to polega na rozbudowie infrastruktury portowej w gminach Nowa Sól, Bytom Odrzański, Sulechów (Cigacice) oraz budowie dwóch statków turystycznych. Laguna i Zefir – bo tak będą się one nazywać, są w trakcie budowy. W tę część projektu zaangażowanych finansowo jest 9 gmin po obu stronach Odry oraz jedno stowarzyszenie. Portem macierzystym pierwszego statku będzie Nowa Sól, drugiego zaś Krosno Odrzańskie. To kolejna już konferencja z cyklu wykorzystania turystycznego Odry.
Uczestnicy Konferencji Odrzańskiej w dniu 14.03.2013, przyjęli następującą rezolucję:
Mając na uwadze utrzymanie w równowadze wytycznych europejskich z krajowymi interesami, a w szczególności nie należy tutaj pominąć komunikacyjnego aspektu znaczenia szlaków żeglugi śródlądowej, międzynarodowe grono uczestników konferencji Odra 2014 podjęło następującą rezolucję i zobowiązuje obecnych na sali senatorów i parlamentarzystów do przekazania jej na ręce wiceprezydenta Komisji Europejskiej i Komisarza ds. Komunikacji - Pana Siima Kallasa:
1. Wykreślenie Kanału Teltow i Kanału Odra-Szprewa z istniejącej sieci TEN-T oznacza dla Wschodniej Brandenburgii i przemysłowego regionu południowo-zachodniej Polski trwałe odcięcie od transgranicznych sieci szlaków wodnych. Oznacza to postępujące pogorszenie się warunków bycia konkurencyjnym dla osadzonego w tym regionie przemysłu i ciągłe, nieproporcjonalnie duże obciążenie dla sieci komunikacji drogowej.
2. W ramach niemieckiej polityki komunikacji przeprowadza się obecnie nową kategoryzacje istniejących dróg wodnych. Kanały i rzeki będące łącznikami w systemie europejskich dróg wodnych mają zostać pozbawione budżetu na ich utrzymanie. Taki rozwój jest niewskazany zarówno pod względem gospodarczym, użytkowo-wodnym jak i turystycznym.
3. Należy natychmiast wycofać decyzję podjętą przez niemieckiego ministra komunikacji Dr. Ramsauera o niwelowaniu zatwierdzonych planów dot. budowy nowej śluzy, ponieważ przez to Polska może na stałe utracić dostęp do europejskiego systemu dróg wodnych. Ponadto w przypadku niewydajnego kanału Oder-Szprewa w Fürstenwalde w celu usprawnienia jego użytkowania należy go przedłużyć do długość 115 m, tak aby umożliwić południowej Polsce i wschodniobrandenburgskim obszarom przemysłowym przyłączenie się do europejskich szlaków dużych statków transportowych
Pod tymi działaniami podpisują się zaproszeni przedstawiciele gospodarki, transportu, handlu jaki przedstawiciele społeczność Polski i Niemiec. Oczekujemy wyraźnego politycznego określenia się przez Komisję Europejską.
{rsmediagallery tags="konferencjamarzec2013"}