Miasto Nowa Sól i gminy nadodrzańskie protestują w sprawie rażącego zmniejszenia przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nakładów finansowych na prace modernizacyjne na rzece Odrze na odcinku od Brzegu Dolnego do ujścia Nysy Łużyckiej. Ministerstwo zakłada zmniejszenie środków z 509 do 95 milionów. W tę sprawę zaangażował się już między innymi Parlamentarny Zespół Przyjaciół Odry pod przewodnictwem posła Ryszarda Galli, Lubuski Poseł Waldemar Sługocki, Marszałek Lubuski Bogdan Nowak oraz stowarzyszenia gmin nadodrzańskich, a Rady Miast i Gmin położonych nad Odrą przyjmują stosowne uchwały.
„Wyrażamy głębokie zaniepokojenie zmianami, jakie wprowadzono w liście projektów śródlądowych. Dotyczy to projektu, który przewiduje prace remontowe i modernizacyjne zabudowy regulacyjnej oraz dostosowanie odcinka Odry swobodnie płynącej do III klasy drogi wodnej. Ograniczenie prac do II etapu, zamiast II i III oraz drastyczne obniżenie kwoty planowanej na ich realizację w stosunku do wersji pierwotnej z 509 do 95 mln. zł.
znacznie zmniejszy zakres prac do wykonania opisanych w projekcie. Realizacja projektu Odra dla turystów 2014, którego liderem była Gmina Nowa Sól – Miasto spowodowała
budowę portów i marin, a w bieżącym roku budowane będą kolejne przystanie rzeczne. W ramach projektu wbudowano dwa statki pasażerskie, które od października 2013 r. prowadziły regularne rejsy turystyczne po Odrze. Realizacja projektu wymagała nakładów finansowych i zaangażowania 10 gmin nadodrzańskich, w tym
dwóch przygranicznych gmin niemieckich. Założenie o przywróceniu wykorzystania turystycznego rzeki zostało osiągnięte a rozwój tego założenia zależy między innymi od dostosowania rzeki Odry na odcinku swobodnie płynącym do parametrów III klasy
drogi wodnej. Można je osiągnąć poprzez prace remontowe i modernizacyjne określone w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
Oczekujemy powrotu do pierwotnych założeń Dokumentu Implementacyjnego, które gwarantowały znaczący postęp w dostosowaniu Odry swobodnie płynącej do wymaganej klasy drogi wodnej, co zapewni miedzy innymi możliwości rozwojowe dla turystyki wodnej a w dalszej perspektywie możliwości gospodarczego wykorzystania rzeki. Ograniczanie prac modernizacyjnych nie daje perspektywy dla rozwoju turystyki wodnej zapoczątkowanej poprzez realizację Projektu „Odra dla Turystów 2014".