Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta, radni jednogłośnie udzielili prezydentowi Wadimowi Tyszkiewiczowi absolutorium z wykonania budżetu roku 2012.
„Jak pokazują doświadczenia innych gmin waśnie i politykierskie spory prowadzą donikąd. Nasze miasto od wielu lat pokazuje, że brak politykierstwa i partyjnictwa w samorządzie jest Jednym z kół zamachowych rozwoju gminy. Dzisiaj nadszedł czas na odpowiedź na pytanie jaki był ten miniony rok dla naszego miasta. Jestem przekonany, że mimo kryzysu gospodarczego w skali makro dla Nowej Soli był to dobry rok. Analizując liczby przedstawione w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok mogę z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że udało się nam zrobić bardzo wiele. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że w tych niełatwych czasach w sferze inwestycji zrobiliśmy kolejny milowy krok w rozwoju naszego miasta"-mówił podczas sesji prezydent Tyszkiewicz.
W uchwalonym 30 grudnia 2011 roku budżecie na rok 2012 zaplanowano dochody Gminy w kwocie 138.776.214 zł, wydatki w kwocie 135.398.275 zł, środki na zadania inwestycyjne w kwocie 43.800.350 zł i nadwyżkę budżetową w kwocie 3.377.939 zł. W wyniku zmian dokonanych na przestrzeni roku nastąpiło zmniejszenie dochodów Gminy o kwotę 11.943.956 zł i ostateczne planowane dochody Gminy w roku 2012 wyniosły 126.832.258 zł oraz zmniejszenie planowanych wydatków budżetowych o kwotę 7.695.317 zł i ostatecznie plan wydatków wyniósł 127.702.958 zł. Dokonano zmniejszenia nakładów na zadania inwestycyjne o kwotę 10.119.844 zł, ustalając ich ostateczną wielkość na kwotę 33.680.506 zł.
Wykonanie dochodów
Dochody budżetu Gminy Nowa Sól-Miasto zostały wykonane w kwocie 124.519.349 zł, co stanowi 98,2% zaplanowanych dochodów. Na szczególną uwagę, ze względu na bezpośredni wpływ na ich realizację podległych mi służb, zasługuje wykonanie dochodów własnych w kwocie 35.551.237 zł, co stanowi 97,2% zaplanowanych dochodów, w tym wpływy z podatków i opłat lokalnych wykonano w 105,7%. Na podkreślenie zasługuje realizacja wpływów z podatku od nieruchomości na poziomie 111,6% planu rocznego. Przytoczone tutaj liczby bezdyskusyjnie świadczą o wysokim profesjonalizmie wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego, doskonałym planowaniu przy konstruowaniu budżetu i żelaznej konsekwencji w jego realizacji.
Wykonanie wydatków
Wydatki budżetu Gminy Nowa Sól-Miasto zostały wykonane w kwocie 124.514.230 zł, co stanowi 97,5% planu rocznego. Racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi przez wszystkie jednostki organizacyjne gminy umożliwiły pełną realizację zadań bieżących na kwotę 91.571.955 zł, wykonanie zadań inwestycyjnych na kwotę 32.942.275 zł oraz spłatę zobowiązań z lat ubiegłych. Jest to zadawalający wskaźnik wykonania zaplanowanych wydatków.
Wykonanie inwestycji
Wydatki inwestycyjne zaplanowane w budżecie Gminy Nowa Sól-Miasto na rok 2011 zostały wykonane w kwocie 32.942.275 zł tj. 97,8% planu rocznego
Warto w tym miejscu mocno podkreślić, że:
1. zakres rzeczowy zaplanowanych zadań inwestycyjnych został wykonany w 100%,
2. mimo pogłębiającego się kryzysu gospodarczego w skali makro jest to rok utrzymania na wysokim poziomie nakładów inwestycyjnych w mieście, co świadczy o dużej determinacji i konsekwencji w dążeniu do rozwoju Nowej Soli
3. wszystkie zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i dotacji ze środków unijnych i krajowych,
Wykonanie deficytu budżetowego
Ostatecznie planowany deficyt budżetu Gminy Nowa Sól - Miasto w wysokości 870.700 zł., został zastąpiony nadwyżką budżetową w kwocie 5.119 zł, a uwzględniając przychody z tytułu wolnych środków wynikające z rozliczeń kredytów i obligacji komunalnych z lat ubiegłych w wysokości 1.706.421 zł.