Podczas piątkowej sesji Rady Miasta, prezydent Wadim Tyszkiewicz otrzymał jednomyślnie od Rady absolutorium za wykonanie budżetu roku 2013.
Chciałbym podziękować państwu radnym za kolejny rok merytorycznej współpracy – mówił prezydent. Jestem przekonany, że mimo kryzysu gospodarczego w skali makro dla Nowej Soli był to całkiem niezły rok. Analizując liczby przedstawione w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2013 rok, mogę z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że mimo niesprzyjającego czasu udało się nam zrobić wiele- dodał.
Wykonanie dochodów
Dochody budżetu Gminy Nowa Sól-Miasto zostały wykonane w kwocie 111.592.727 zł, co stanowi 96,0% zaplanowanych dochodów. Na szczególną uwagę, ze względu na bezpośredni wpływ na ich realizację podległych mi służb, zasługuje wykonanie dochodów własnych w kwocie 35.626.701 zł, co stanowi 96,4% zaplanowanych dochodów, w tym wpływy z podatków i opłat lokalnych wykonano w 103,1%. Na podkreślenie zasługuje realizacja wpływów z podatku od nieruchomości na poziomie 110,0% planu rocznego. Przytoczone tutaj liczby bezdyskusyjnie świadczą o wysokim profesjonalizmie wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego, doskonałym planowaniu przy konstruowaniu budżetu i żelaznej konsekwencji w jego realizacji.
Wykonanie wydatków
Wydatki budżetu Gminy Nowa Sól-Miasto zostały wykonane w kwocie 117.861.026 zł, co stanowi 95,7% planu rocznego. Racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi przez wszystkie jednostki organizacyjne gminy umożliwiły pełną realizację zadań bieżących na kwotę 94.437.631 zł, wykonanie zadań inwestycyjnych na kwotę 23.423.395 zł. Jest to zadawalający wskaźnik wykonania zaplanowanych wydatków.
Wykonanie inwestycji
Wydatki inwestycyjne zaplanowane w budżecie Gminy Nowa Sól-Miasto na rok 2013 zostały wykonane w kwocie 23.423.395 zł tj. 92,1% planu rocznego
Warto w tym miejscu mocno podkreślić, że:
1. zakres rzeczowy zaplanowanych zadań inwestycyjnych został wykonany w 100%,
2. mimo pogłębiającego się kryzysu gospodarczego w skali makro jest to rok utrzymania na wysokim poziomie nakładów inwestycyjnych w mieście, co świadczy o dużej determinacji i konsekwencji w dążeniu do rozwoju Nowej Soli
3. wszystkie zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i dotacji ze środków unijnych i krajowych, (mimo braku wpływu kwoty 1.818.570 zł.).
Wykonanie deficytu budżetowego
Ostatecznie planowany deficyt budżetu Gminy Nowa Sól - Miasto w wysokości 6.828.908 zł., został zrealizowany w kwocie 6.268.299 zł. Prezydent podkreślił, że zadawalający poziom realizacji dochodów budżetowych w roku 2013 oraz oszczędne i racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy Nowa Sól-Miasto umożliwiły pełną realizację zadań bieżących oraz wykonanie wszystkich zaplanowanych zadań inwestycyjnych oraz osiągnięcie deficytu budżetu niższego od planowanego o kwotę 559.785 zł. Na dzień 31 grudnia 2013 roku Gmina Nowa Sól – Miasto dokonała spłaty wszystkich zobowiązań z lat ubiegłych w wysokości 12.047.735 zł., a zadłużenie gminy wyniosło ogółem 67.484.692 zł.