Prezydent Wadim Tyszkiewicz oraz wiceprezydent Jacek Milewski wzięli udział w symbolicznym otwarciu budowy południowej obwodnicy Nowej Soli. Obwodnicę finansuje Zarząd Województwa Lubuskiego z dofinansowaniem pieniędzy unijnych z LRPO (przeszło 37 milionów złotych). Wykonawcą inwestycji jest Zarząd Dróg Wojewódzkich, koszt to 46 milionów złotych. Gospodarzem spotkania, była marszałek województwa Elżbieta Polak.
Budowa Obwodnicy Nowej Soli - Etap I
Całkowita wartość projektu: 46,59 mln zł (w tym: 42, 7 mln roboty budowlane, 0,33 mln Inżynier projektu, 2,56 mln wykup gruntów, 1 mln dokumentacja techniczna).
Wartość dofinansowania środkami LRPO: 37,82 mln zł
Wkład budżetu województwa: 8,77 mln PLN
Zadanie „Budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap I" jest ujęte w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, w ramach Priorytetu 1. Rozwój infrastruktury wzmacniającej konkurencyjność regionu, Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie.
Projekt polega na budowie obwodnicy Nowej Soli. Planowana trasa przebiega na początkowej długości na terenie gminy Nowa Sól głównie przez tereny leśne, a na pozostałej długości na terenie Miasta Nowa Sól przez tereny przemysłowe i zalewowe, przy czym pomiędzy linią kolejową a ul. Głogowską przez zwartą zabudowę mieszkaniową.
W ramach obwodnicy powstanie droga o długości 4.860 km. Budowa obwodnicy obejmuje budowę:
- 2 skanalizowanych skrzyżowań,
- 1 skrzyżowania typu rondo z ul. Przyszłości,
- kanalizacji deszczowej na całej długości trasy,
- wiaduktu WK-1 nad linią kolejową nr 273 Wrocław-Szczecin,
- przejazdu drogowego WD-1 nad obwodnicą,
- przepustów,
- oświetlenia w obrębie ronda oraz wiaduktu,
- zbiorników odparowujących,
- chodników zlokalizowanych od projektowanego ronda z ul. Przyszłości do ul. Głogowskiej o łącznej długości 1650 m i szerokości od 1,5 ÷ 2,5 m,
- ciągu pieszo-rowerowego zlokalizowanego w okolicy projektowanego ronda w km 3+618,70 w ciągu ul. Przyszłości o łącznej długości ok. 170 m,
- dróg do obsługi przyległego terenu na całej długości projektowanego odcinka tzw. drogi zbiorcze.
Trasa obejścia połączy istniejące drogi wojewódzkie nr 315 oraz 297 i pozwoli na przeniesienie ruchu tranzytowego z gęstej i ciasnej zabudowy m. Nowa Sól poza granice terenu zabudowanego. Skróci się czas przejazdu przez miasto i zwiększy się komfort jazdy oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Budowa obwodnicy ograniczy negatywny wpływ transportu na środowisko i warunki życia, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza oraz wpłynie na poprawę klimatu akustycznego, zlikwiduje uciążliwe drgania powodujące niszczenie budynków. Realizacja tego projektu pozwoli na zwiększenie potencjału ekonomicznego regionu – skomunikuje strefę KSSSE oraz stworzy połączenie istniejącej północnej strefy KSSSE bezpośrednio z kierunkiem na Poznań.