W przyszłym tygodniu zaplanowane jest spotkanie przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego woj. lubuskiego z firmą NEWAG SA – producentem pociągów elektrycznych typu Impuls. Na spotkaniu zostaną ustalone szczegóły techniczne nowego taboru, zamówionego przez Lubuskie oraz szczegóły dostawy. Wiadomo już, że pierwszy zespół trakcyjny trafi do Lubuskiego pod koniec br., a drugi – na początku 2015 r. Będą obsługiwać połączenie Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań Gł.
Umowa na zakup dwóch czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, została podpisana pod koniec ub. roku w Szczecinie, w ramach tzw. Zachodniej Grupy Zakupowej obejmującej Lubuskie i Zachodniopomorskie. Będą to pociągi typu 31WE Impuls, produkowane przez NEWAG SA. Trafią do woj. lubuskiego i będą to pierwsze zespoły elektryczne w taborze kolejowym woj. lubuskiego (których właścicielem jest samorząd województwa). Obecnie składa się nań 16 pojazdów, wszystkie o napędzie spalinowym.
Wartość jednego pojazdu, to blisko 21,5 mln zł. Zakup nowych składów jest możliwy dzięki funduszom Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cena obu pojazdów wyniesie 42,8 mln zł brutto, z czego 24,4 mln zł to dofinansowanie z POIiŚ, a 18,4 mln zł wyniesie wkład własny samorządu woj. lubuskiego.
Pierwotnie zakładano dofinansowanie ze środków unijnych na poziomie 50%, jednak pod koniec września 2013 r. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało o zwiększeniu dofinansowania do 70%. Oznacza to oszczędności rzędu 6,9 mln zł na wkładzie własnym, które zarząd województwa zamierza przeznaczyć na naprawy i modernizacje posiadanego już taboru.
Cały projekt Zachodniej Grupy Zakupowej nosi nazwę „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie" i opiewa na kwotę blisko 300 mln zł. brutto. Część Impulsów z NEWAGU, zakupionych w ramach projektu, trafiła już na tory w Zachodniopomorskiem.
Michał Iwanowski
Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego