Najbardziej "internetowym" miastem w województwie lubuskim pod względem aktywności małych i średnich przedsiębiorców w sieci została Nowa Sól. Tym samym, jako 1 z 16 miast w Polsce liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, zyskał prestiżowe miano Google eMiasta. Nagrodę wręczono we wtorek, 1 października br., podczas uroczystej konferencji prasowej w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.
Nowa Sól może być wzorem do naśladowania dla innych miast w regionie pod kątem rozwoju małych i średnich firm w internecie. Jako zdobywca nagrody Google eMiasta, należy do ścisłej czołówki miast w Polsce liczących poniżej 100 tysięcy mieszkańców, które wyróżniają się wysokim poziomem aktywności przedsiębiorców w sieci.
Ranking eMiast powstał w oparciu o wyniki badania przeprowadzonego przez firmę badawczą IPSOS, w którym przedsiębiorcy odpowiadali na pytania związane z ich działalnością biznesową online. Kryteria, jakimi kierowano się przy tworzeniu zestawienia Google eMiasta to m.in. fakt posiadania przez firmy własnej strony internetowej, dostosowania jej do użytkowników urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów), prowadzenie działań sprzedażowych za pośrednictwem sklepu internetowego, prowadzenie działań reklamowych w internecie czy obecność w serwisach społecznościowych.
Nowa Sól znalazł się na szczycie rankingu Google eMiasta w województwie lubuskim.
Biorąc pod uwagę fakt, że takich miast jak nasze jest w całej Polsce ponad 800, tytuł eMiasta ma dla nas szczególne znaczenie. Rozwój lokalnej przedsiębiorczości to ważny punkt w programie działań prowadzonych przez miasto. Wierzymy, że to właśnie dzięki infrastrukturze i narzędziom internetowym usprawniającym prowadzenie firmy, przedsiębiorcy z Nowej Soli mogą zwiększać swoją konkurencyjność na rynku krajowym, a nawet zdobywać rynki zagraniczne. Chcemy ich w tym wspierać - mówi Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli.
Tymczasem, jak wynika z badania "Internetowa Rewolucja bez Granic" przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC, przedsiębiorcy w Polsce nadal nie postrzegają internetu jako narzędzia ekspansji i rozwoju własnej firmy, choć coraz częściej wykorzystują globalną sieć w działalności biznesowej. Niestety, wiąże się to przede wszystkim z wykorzystaniem jedynie poczty elektronicznej (ponad 90%), podczas gdy stronę internetową posiada niewiele ponad połowa polskich MŚP (54%). Niewielu przedsiębiorców ma też świadomość możliwości, jakie daje internet w obszarze dotarcia do klientów międzynarodowych czy ekspansji zagranicznej.
Polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet jako narzędzie pracy - to dobrze. Ale, niestety, nadal większość z nich nie wykorzystuje potencjału internetu w kontekście dotarcia do szerokiego grona klientów czy skutecznych działań reklamowych. A ten jest ogromny. Internet jest dziś dla Polaków głównym źródłem informacji na temat interesujących ich zagadnień, w tym poszukiwanych produktów czy usług. Firma, która dostarczy im te informacje w przyjemny i przystępny sposób, automatycznie wygrywa z konkurencją - mówi Piotr Zalewski z Google Polska.
Są jednak w Polsce tacy mali i średni przedsiębiorcy, którzy sięgają po bardziej zaawansowane narzędzia internetowe niż poczta e-mail, np. e-sklep czy reklamę w internecie. Dzięki temu ich firmy nie tylko dynamiczniej się rozwijają, ale też odnoszą sukcesy na większych rynkach.
Małe i średnie firmy mogą korzystać z dostępnych narzędzi internetowych w ramach ogólnopolskiego projektu Internetowa Rewolucja. Biorąc udział w akcji, mogą za darmo zarejestrować adres internetowy (domenę), stworzyć pierwszą stronę internetową, umieścić wizytówkę na internetowych mapach, wypróbować kampanię reklamową w sieci oraz dowiedzieć się więcej o obecności online i efektywnym wykorzystaniu internetu w swojej działalności. Tegoroczna edycja projektu - Internetowa Rewolucja bez Granic - ma na celu pokazanie, że internet może zwiększyć szanse małych i średnich firm w Polsce na ekspansję zagraniczną w internecie. Projekt jest realizowany od 2009 roku przez Google, home.pl i Konfederację Lewiatan, pod patronatem Ministerstwa Gospodarki.
Więcej informacji: www.internetowarewolucja.pl
***
Informacje o organizatorach i partnerach akcji Internetowa Rewolucja:
Ministerstwo Gospodarki jest profesjonalną, skuteczną oraz wiarygodną, opartą na nowych technologiach instytucją, która realizuje w dialogu z partnerami społecznymi politykę gospodarczą rządu, także poprzez aktywne uczestnictwo w pracach Unii Europejskiej oraz organizacji międzynarodowych. Misją Ministerstwa Gospodarki jest stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez realizację priorytetów strategicznych takich jak: wspieranie przedsiębiorczości, innowacyjności i konkurencyjności; wprowadzenie lepszych regulacji prawnych; ustanowienie partnerstwa dla rozwoju gospodarczego; zwiększenia aktywności na rynku międzynarodowym; zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego kraju i wprowadzenie usprawnień administracyjnych.
Konfederacja Lewiatan zabiega o konkurencyjność polskiej gospodarki i sukces polskich przedsiębiorstw. Skupia 59 branżowych i regionalnych związków pracodawców oraz 24 członków indywidualnych – łącznie reprezentuje 3500 firm, zatrudniających ponad sześćset pięćdziesiąt tysięcy pracowników. Lewiatan stawia na wysoką jakość ekspertyzy prawnej i ekonomicznej. Tworzą ją eksperci biura konfederacji we współpracy ze specjalistami z firm członkowskich, wspierani przez grono wybitnych specjalistów. Konfederacja Lewiatan jako jedyna polska organizacja pracodawców ma swoje biuro w Brukseli i jest członkiem BUSINESSEUROPE, największej organizacji pracodawców w Unii Europejskiej.
Google jest globalnym liderem technologicznym, skupiającym się na dostarczaniu rozwiązań, które ułatwiają ludziom dostęp do informacji. Innowacje Google w zakresie wyszukiwania w internecie i reklamy sprawiły, że strona firmy jest najpopularniejszym miejscem w sieci, a marka jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.
home.pl to największy dostawca usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma specjalizuje się w hostingu serwisów internetowych, systemów kont poczty elektronicznej oraz udostępnianiu aplikacji biznesowych przez internet. Z jej usług korzysta ponad milion użytkowników. home.pl jest największym Partnerem Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w zakresie usług rejestracji domeny krajowej .PL. home.pl jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. Firma konsultingowa Deloitte uznała home.pl za najszybciej rozwijającą się polską spółkę technologiczną w rankingu FAST50 CE. home.pl stale współpracuje ze światowymi liderami technologicznymi w celu rozwoju oferty. Do grona kluczowych partnerów firmy należą m.in. AMD, Google, Microsoft. W roku 2009 firma otrzymała Złoty Laur Konsumenta oraz wdrożyła standardy zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001.