„Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby" – to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego (11.2) Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego.
Numer alarmowy „112" jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).
Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne.
Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.
Docelowo w Polsce wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" będą przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego/wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego (CPR/WCPR). Obecnie trwa budowa systemu, a połączenia alarmowe są w większości obsługiwane przez właściwe terytorialnie jednostki Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
Należy dodać, że w Polsce ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).
Kiedy dzwonić na "112"
Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:
pożary,
wypadki drogowe,
kradzieże,
włamania,
w przypadku użycia przemocy,
nagłe omdlenia i utrata świadomości,
poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
przypadki porażenia prądem,
rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
Kiedy nie dzwonić na "112"
Nie należy dzwonić na numer „112" kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:
zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
w celu sprawdzenia czy numer „112" naprawdę działa,
w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112" bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
Zachowane pozostają numery:
997 - Policja,
998 - Straż Pożarna,
999 - Pogotowie Ratunkowe.