W bieżącym roku obchodzimy 70 – lecie ujednoliconej rejestracji stanu cywilnego w Polsce. Każdy człowiek spotyka się z urzędem stanu cywilnego co najmniej dwa razy podczas rejestracji urodzenia i zgonu. Wśród większości społeczeństwa dominują stereotypowe wyobrażenia o sposobie funkcjonowania tych instytucji. Niewiele osób poddaje głębszej refleksji wiedzę o tym czym urzędy stanu cywilnego się zajmują, jaka jest obecnie kondycja tych instytucji, jaką pełnią funkcję w systemie administracji publicznej oraz w społeczeństwie, jaką odgrywają rolę względem każdego człowieka?
Z tej oto okazji, w dniach 27-28 kwietnia 2016 odbyła się Lubuska Konferencja pt. „70-lecie ujednoliconej rejestracji stanu cywilnego w Polsce”
Organizatorem spotkania było Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego, którego prezesem jest Wadim Tyszkiewicz – Prezydent Miasta Nowej Soli. Współorganizatorem był Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Nowej Soli.
Patronat Honorowy konferencji udzielił Wojewoda Lubuski. W spotkaniu wzięło udział 55 kierowników usc z całego województwa lubuskiego oraz zaproszeni goście z Warszawy. Byli to przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji jako resortów merytorycznie związanych z rejestracją stanu cywilnego w Polsce. Podczas Konferencji najbardziej zasłużeni pracownicy urzędów stanu cywilnego z naszego województwa zostali odznaczenia medalami. Oprócz przedstawienia bardzo ciekawej historii tych jakże ważnych instytucji, uczestnicy poświecili również sporo czasu na obrady dotyczące współczesnych aspektów funkcjonowania urzędów stanu cywilnego.
1 stycznia 1946 roku w Polsce rozpoczęła się nowa era rejestracji stanu cywilnego. Wprowadzenie w życie dekretu „Prawo o aktach stanu cywilnego” było wydarzeniem, które spowodowało konieczność całkowicie nowego spojrzenia na funkcję i znaczenie urzędów stanu cywilnego, zarówno w życiu każdego człowieka, całego społeczeństwa oraz odradzającego się Państwa Polskiego. Obecnie, sami jesteśmy świadkami kolejnej bardzo doniosłej rewolucji w dziedzinie rejestracji stanu cywilnego. Podobnie jak 70 lat temu, również i dzisiaj zaistniałe zmiany powodują, że musimy na nowo zdefiniować system rejestracji stanu cywilnego oraz miejsce i znaczenie Urzędów Stanu cywilnego w systemie administracji publicznej. Z tego też powodu jubileusz ten jest wydarzeniem wyjątkowym. Łączy bowiem dwa niezwykle ważne okresy w historii funkcjonowania tak ważnych dla nas wszystkich instytucji.