Od 6 września w Nowosolskim Domu Kultury rozpoczynamy spotkania z teatrem w ramach tegorocznego programu Teatr Polska. Do końca listopada na deskach NDK-u zaprezentuje się 10 teatrów.
Pokazy spektakli odbywają się w ramach programu TEATR POLSKA realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program TEATR POLSKA powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wspieranie aktywności teatrów poza ich siedzibami i umożliwić prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury. Dzięki dofinansowaniu w ramach programu teatry instytucjonalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość zorganizowania pokazów spektakli w miastach, w których nie ma teatrów instytucjonalnych.
Program TEATR POLSKA organizowany jest po raz ósmy. W ramach tegorocznej edycji spektakle będą prezentowane 152 razy, w 63 miejscowościach, w 15 województwach.
1. „Wziołowstąpienie”, reż. Piotr Tomaszuk,
Teatr Wierszalin w Supraślu
6 września (wtorek) | godz. 18.00 | bilet: 10 zł / *karnet 50 zł
spektakl tylko dla widzów dorosłych.
Spektakl przedstawia sceny z życia pięciorga przyjaciół - od dzieciństwa do starości, na tle współczesnych realiów podlaskich - od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku do dni dzisiejszych. Komizm sytuacyjny, humor słowny, absurd i groteska splatają się tutaj z refleksją nad przemijaniem i sensem życia. Efekt komizmu potęgują rubaszne dialogi, wypowiadane w gwarze podlaskiej.
Przedstawienie jest wartkie, rytmiczne, dynamiczne, zróżnicowane pod względem muzycznym i choreograficznym. W trakcie przedstawienia aktorzy kilkakrotnie zmieniają charakteryzację i kostiumy. Pieczołowicie przygotowana, oryginalna scenografia uzupełniona jest o projekcje multimedialne.
2. „LABirynt”, reż. Alicja Morawska- Rubczak,
Art Fraction Foundation
17 września (sobota) | godz. 11.00, 16:00 | bilet: 10 zł
spektakl dla dzieci 0 - 3 i rodziców
LABirynt to interaktywna instalacja dla dzieci do trzeciego roku życia, która łączy w sobie teatr, taniec współczesny, architekturę tekstylną, nowe media i świetną zabawę. Nie ma tu tradycyjnie opowiadanej historii, co nie przeszkadza niezwykle twórczo i odkrywczo budować przedstawienie, w którym najważniejsze jest spotkanie z publicznością i wspólnie przeżyta przygoda. To teatr bardzo doznaniowy, w którym działają kolory, kształty, dźwięki, a nawet zapachy i smaki. Teatr dla najmłodszych to spotkanie w bezpiecznej i intymnej atmosferze. To również niepowtarzalna okazja dla rodziców, by przyjrzeć się swojemu dziecku w zupełnie nowej sytuacji oraz pogłębić z nim relację.
3. „Ojczyzna”, reż. Justyna Sobczyk,
Teatr Polski w Poznaniu
22 września (czwartek) | godz. 18:00 | bilet: 10 zł
spektakl dla widzów od lat 6
Kiedy dorosły staje przed pytaniem dziecka, czym jest ojczyzna i nie chce uciekać od odpowiedzi w swój skomplikowany i abstrakcyjny język, otwiera się pole na prawdziwie twórcze spotkanie. Aby mogło do niego dojść, trzeba pozwolić sobie na ryzyko niewiedzy i błądzenia w poszukiwaniu odpowiedzi, ale zawsze w relacji z dzieckiem. Twórcy spektaklu podążają za autorką w jej podróży w świat dziecięcych zabaw. Wyliczanki, rymowanki, słowne gry, wspólne budowanie, rozkładanie i burzenie prowadzą bohaterów krok po kroku do odkrycia wielości znaczeń, które kryją się w słowie OJCZYZNA. Zabawa prowadzona przez Klocka, Mowę, Pana Wojsko, Drogę i Dom to wprowadzanie w świat coraz bardziej skomplikowanych znaczeń i relacji, za którymi podąża dziecko, by rozumieć otaczającą rzeczywistość.
4. „Hydrokosmos”, reż. Konrad Dworakowski,
Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego
30 września (piątek) | godz. 18:00 | bilet: 15 zł / *karnet 50 zł
spektakl dla widzów od lat 8
„Mała syrenka” jest baśnią smutną, o niespełnionej miłości. Czy można jednak znaleźć w niej choć cień nadziei i odkryć sens, który uzasadnia trud głównej bohaterki i ofiarę, jaką ponosi, dążąc do miłości? Może właśnie w samej miłości jest sens? W odwadze by do niej dążyć? W uczuciu, które nie poddaje się oceanowi? W gotowości by zaryzykować wszystko? Postać Małej Syrenki reinterpretuje pojęcia piękna, poświęcenia, miłości i odwagi i przywraca im pierwotne sensy. Główna bohaterka zawstydza czystym i bezpretensjonalnym uczuciem, o które tak trudno nam czasem powalczyć.
5. „Ewelina płacze”, reż. Anna Karasińska,
TR Warszawa
6 października (czwartek) | godz. 19:00 | bilet: 10 zł / *karnet 50 zł
Spektakl o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne ze sobą narracje. Tekst jest zbudowany z fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. Aktorzy grają tu siebie samych wyobrażonych przez kogoś innego. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat, pozostają uwięzieni w swoich przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach, które przenikają się z ich prywatną prawdą. Spiętrzenie ról sprawia, że nie wiadomo już do kogo należą wypowiadane ze sceny kwestie.
6. „Kręcipupa”, reż. Tomasz Maśląkowski,
Fundacja LALE.Teatr, Wrocław
9 października (niedziela) | godz. 16:00 | bilet: 10 zł
spektakl dla dzieci 1 - 5 i rodziców
Opowieść o naturalnej potrzebie ruchu, niemożności powstrzymania się od wiercenia i podrygiwania. To teatr – pozbawiony słów i wszelkiej dosłowności – oparty na zabawie przestrzenią, ciałem i dźwiękiem. Spektakl przenosi widza w świat abstrakcji plastycznej, wykorzystując w tym celu przedmioty codziennego użytku. Domowa przestrzeń, w której rozgrywa się akcja spektaklu, nabiera nowych znaczeń, otwierając widza na nieoczekiwane skojarzenia i rozbudzając jego wyobraźnię. Bo w świecie „Kręcipupy” ważne jest nie to, co chcą Wam na scenie pokazać twórcy, ale to, co sami na niej zobaczycie.
7. „Preludium słowiańskie”, reż. Agnieszka Glińska,
Fundacja Art Color Ballet, Kraków
30 października (niedziela) | godz. 18:00 | bilet: 15 zł / *karnet 50 zł
spektakl muzyczny dla widzów od lat 12
Spektakl muzyczny sięgający do korzeni kultury Słowian. Inspiracją do powstania scenariusza był Kalendarz Słowiański oraz przyroda zaklęta w rytm czterech pór roku. Różnorodne formy ekspresji twórczej i bodypainting wykreowały na wskroś współczesną, a jednak sięgającą głęboko w przeszłość, interpretację świata prasłowiańskiego, z jego bogactwem wierzeń i obrzędów. Energia muzyki wykonywanej na żywo oraz pieśni słowiańskich, zilustrowane tańcem i plastyką przenoszą widza na emocjonalnie głęboki poziom doznań i pierwotnych znaczeń. Przedstawienie przybliża barwny świat pełnej magii i osobliwości kultury słowiańskiej.
8. „Broniewski”, reż. Adam Orzechowski,
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
4 listopada (piątek) godz. | godz. 18.00 | bilet: 10 zł / *karnet 50 zł
Scenariusz spektaklu prezentuje epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane z dwudziestowieczną historią Polski. Paczocha dokonuje nieoczywistej analizy często niekonwencjonalnych zachowań Broniewskiego, który sam o sobie mówił — „Polak, katolik, alkoholik”. Twórcy przedstawienia próbują zrozumieć wewnętrzne pęknięcia Broniewskiego, jego wybory i postawy, szczególnie te po drugiej wojnie światowej. Z jednej strony pokazują młodzieńcze zasługi i odwagę w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego. Z drugiej bliskie kontakty poety z peerelowską władzą oraz sławienie Stalina (mimo że w latach 40. przez półtora roku był osadzony w stalinowskim więzieniu). Ten niejednoznaczny i złożony portret Broniewskiego to jednocześnie portret całego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków.
9. „Znak Jonasza”, reż. Paweł Passini,
Stowarzyszenie Artystów “Bliski Wschód”, Lublin
26 listopada (sobota) godz. 18.00 | bilet: 10 zł / *karnet 50 zł
Wyciemniona przestrzeń ma sprawić, żebyśmy poczuli się, jak wyrzuceni za burtę, w głąb rozpętanego żywiołu dźwięków i słów, który wciąga i pochłania, jak morskie fale biblijnego Jonasza. Po co nam to wrażenie? Aby poszukać człowieka, który znalazł się po tamtej stronie i powrócił. A „Quem quaeritis?” (Kogo szukacie?)? To pierwsza kwestia, od której zaczyna się najstarszy zachowany dramat liturgiczny (poł. XIII w.). W kilku scenach wskazuje wydarzenia przypominane w liturgii rezurekcyjnej: wędrówkę niewiast z wonnościami do Grobu Pańskiego, ich rozmowę z Aniołem, pospieszne przybycie apostołów Piotra i Jana do grobu oraz demonstrację pustych całunów. Zanim jednak zostanie odkryta tajemnica Zmartwychwstania, trzeba – jak kiedyś trzej przebierani w kobiece stroje klerycy – przebyć drogę do grobu, najlepiej z pieśniami pasyjnymi i psalmami na ustach, pochylić się nad tym, co nieuniknione – nad śmiercią.
10. „Trollgatan. Ulica Trolli”, reż. Tomasz Kaczorowski,
Teatr Współczesny w Szczecinie
29 listopada (wtorek) godz. 18.00 | bilet: 10 zł / *karnet 50 zł
Spektakl porusza kwestię medialnego szumu wobec kryzysu migracyjnego oraz miejsca Polaków w Unii Europejskiej. Scenariusz sztuki zainspirowały książki i reportaże oraz mowa nienawiści wszechobecna głównie w internetowych komentarzach odnośnie uchodźców i imigrantów. Andżela marzy o wyjeździe do Szwecji i nawiązuje znajomość z Larsem, poznanym na czacie Szwedem. Naiwnie wierzy, że w jednym z najbezpieczniejszych i najbogatszych państw Europy nic złego nie może jej spotkać. Miętus, facet z Grodziska, już tam mieszka, ale czy to jest to, o czym naprawdę marzył? Tymczasem dziennikarz Sven pisze nowy teatralny tekst dotyczący neonazistów.